14 February 2006

10-11.02.2006 - Rally Norway


Så er det hele over. Det var 80 påmeldte, 69 startet, 52 kom i mål og vi ble nr 51. Vi har for vane å komme i mål og det gjorde vi denne gangen også.

Mandagen dro vi fra Stavanger ved 7 tiden. Vi skulle bo på Myklegard mellom Hamar og Elverum og kom dit ved 20:30 tiden. Det var da snøvær og vanskelige kjøreforhold med bil og henger. Heldigvis hadde vi 4 hjuls trekk på trekkvogna. På mandagen gjorde vi den administrative insjekkingen.

På tirsdag startet gjennomkjøringa av etappene. Fra Hamar til Kongsvinger tar det godt 1,5 timer å kjøre. Gjennomkjøringa av første etappe skulle foregå mellom 08:00 og 10:00. Vi måtte opp tidlig. Hele dagen gikk med til gjennomkjøring og vi var ikke tilbake før ved 8 tiden på kvelden.

Onsdagen var det på nytt gjennomkjøring. Da av etappene andre dag som skulle foregå mellom Hamar og Lillehammer. Da var det begynt å snø igjen. Ikke veldig mye, men nok til at det skapte problemer for dem som var dårlig skodd. Og det var det noen av. Igjen priste vi oss selv fordi vi hadde 4 hjulstrekker. Vi fikk riktignok problemer da vi måtte ha bakkestart på den verste kneika på etappe 8/10.Noen i biler foran oss var nødt til å stoppe. Da måtte også vi ha hjelp. Vi kom oss imidlertid gjennom etter hvert. Det ble på nytt en sen kveld.


Torsdagen var litt lettere. Da var det bare teknisk innsjekk og "shake down". "Shake down" vil si at vi kjører en liten rundløype på tid. Vi kan derfor foreta de siste justeringene av bilen. Det ble treningen for oss. På teknisk kontroll fikk vi Grøndal sin Subaru etter oss. Da den kom inn i hallen stoppet den videre sjekken av vår bil helt opp. Alle ville se på Subaruen. Etter litt masing om ferdigstillelse av sjekk, man fikk ikke ut Subaruen før man hadde gjort seg ferdig med vår bil, kom det noen som gjorde vår bil ferdig. På lyd testen fikk vi skryt. Det var god klaring til kravet.

På fredagen ble det på nytt å stå opp tidlig. Vi var av de sist startende. Det vil da si at veien var oppkjørt da vi kom. Tildels dype hjulspor. Der hvor hovedsporet gikk var det greit. Kom man utenfor dette var det dyp løs snø. Her fikk man ikke noe feste. Man kunne ikke bremse, svinge eller gi gass. Man var overlatt til kreftenes frie spill. Dette fikk Timo erfare. Han kjørte første dag. Vi havna i grøfta. Heldigvis var det noen folk i nærheten som hjalp oss opp. På 7 etappe havnet vi igjen i grøfta, her var det også behjelpelige tilskuere som fikk oss på veien igjen.

Egil overtok rattet på lørdag. (I internasjonaler rally kan fører og co-driver bytte på å kjøre). Vi utfordret ikke sjebnen denne dagen heller. Det var om å gjøre å komme til mål. Og det gjorde vi.

Vi hadde det gøy under veis. Hyggelige funksjonærer og ikke minst tilskuere som heiet med norske og finske flagg.

Deler av teamet var med oss pluss noen sponsorer. I alt var vi 7 stykker med oppover. Sammen med Jørgen Solberg hadde vi kjøpt service av Innovation Motorsport. Hyggelige servicefolk.

Takk for oss

No comments: